Słupki prowadzące pomagające kierowcom określać szerokość drogi w warunkach ograniczonej widoczności.
Słupki prowadzące montowane są na krawędzi pobocza drogi lub na barierach energochłonnych. Ich zadaniem jest ułatwianie określania szerokości jezdni w warunkach ograniczonej widoczności. Z jednej strony wyposażone w odblask koloru białego, a z drugiej w czerwony ułatwiają kierowcom poruszanie się po zmroku lub w niekorzystnych warunkach atmosferycznych.
Słupki drogowe krawędziowe mają przekrój trapezowy. Wykonuje się je z elastycznego tworzywa, które zachowuje swoje właściwości również w warunkach zimowych i jest odporne na promieniowanie UV. Niekiedy znajdują się na nich dodatkowo cyfry oznaczające numer drogi oraz kilometraż (znaki hektometrowe i kilometrowe).
Słupki U-1b montuje się na barierach energochłonnych, w miejscach, gdzie nie ma możliwości ustawienia słupka U-1a. Dodatkowo można je wyposażyć również w elementy odblaskowe U-1c.
Słupki prowadzące (U-1a, U-1b)
Specyfikacja słupków prowadzących U-1a:
- Wykonane z elastycznego PCV, białe
- Wysokość: 150 cm
- Przekrój trapezowy
- Z elementami odblaskowymi – białymi i czerwonymi
Znak kilometrowy (U-7),
znak hektometrowy (U-8)
Używany do oznaczenia kilometrażu drogi.
- Wykonany z folii czarnej, nieodblaskowej – na zamówienie
- Samoprzylepny, do naklejania na słupki U-1a
Elementy odblaskowe do barier U-1c
Elementy odblaskowe montowane na barierach energochłonnych. Ich zadaniem jest poprawa widoczności krawędzi jezdni w trudnych warunkach atmosferycznych.
Wykonuje się z blachy aluminiowej, pokrywanej folią odblaskową typu II lub pryzmatyczną.
Słupki prowadzące (krawędziowe) U-2
Słupki o przekroju okrągłym, w kolorze zielono – białym. Wykorzystuje się je do oznakowania skrzyżowań i zjazdów z drogi. W warunkach ograniczonej widoczności (mgła, deszcz, zmrok) pozwalają kierowcom określić, gdzie znajduje się krawędź jezdni. Dzięki odblaskowym pasom folii są widoczne z daleka.
Słupki wykonane są z elastycznego PCV i kotwiczone w gruncie.